Nu är det två veckor sen jag kom hem från mitt tre veckor långa träningsläger i Doha. Ett läger som betytt mycket för mig både mentalt och fysiskt. Jag fick avsluta lägret skadefri, i god form och med ett leende som sträckte sig från öra till öra. Mycket tack vare de otroliga träningsförutsättningarna som fanns på Aspire Academy men också tack vare vårt lilla gäng svenska sprinters som det alltid är lika roligt att vara med.

Ni kanske undrar vad vi sprinters gör om dagarna då vi är på träningsläger så därför tänker jag beskriva en dag kunde se ut.

09:30 – Joel och min väckarklocka ringer samtidigt. Joel går ned till frukosten medan jag kliver upp för att först göra ett omegawave-test. En metod som ger mig info om statusen på mitt nerv-, hjärt- och metabola-system. Sedan går jag ner till frukosten.

09:50 – Det första jag gör när jag går in i frukostsalen är att peka ut vilka ingredienser jag vill ha i min omelett så att den blir klar tills det att jag har hämtat lax, mango, drakfrukt, melon, ananas och nötter till min frukost. Direkt när jag sätter mig vid bordet så kommer servitören Shahil med min dagliga kopp te jag vill ha till frukosten. Strax därefter får jag min omelett serverad. Runt frukostbordet hör man skämt flyga till höger och vänster samtidigt som alla av oss sitter och smygsneglar på bordet med bakelser. Ingen vågar dock ta någon sötsak då det strax efter frukosten är dags för vår första fettmätning på Aspire Academy.

11:00 – Fettmätning. Spänningen är olidlig då när varje person går in i bodpoden för att få sin fettprocent uträknad. Tyvärr var vågen felkalibrerad och alla resultat blev därför inte helt korrekta. All mathets helt i onödan. Eller?

11:30 – Nu är det dags för träning. Efter ca 30 min uppvärmning är jag redo att springa på antigravitationslöpbandet. Det är ett löpband som ger mig möjlighet att ändra min kroppsvikt så att belastningen på fötter och underben blir mindre. Jag sprang mestadels på 85% av min kroppsvikt. Är ni nyfikna på hur det såg ut kan ni klicka här.

13.30 – Lunchbuffé på Aspire Academy. Min lunch består till stor del av grönsaker, kött och en stor klick hummus.

15:00-17:00 – Efter en tuff träning på 2 timmar behöver man minst lika mycket tid på relaxavdelningen eller hur? Det tycker iallafall vi sprinters. Våra eftermiddagar spenderades nästan alltid i jacuzzin, poolen och i bastun.

17:00-19:30 – Vid den här tiden, varje dag, i tre veckor så föreslog Carl att vi skulle gå iväg till Villagio Shopping Mall för att ta en kaffe. Vilket också blev fallet många gånger. Det köpcentret var en helt ny upplevelse. Det var nämligen inspirerat av Venedig, så genom köpcentret gick kanaler med gondoler man kunde åka om man ville. Taket såg ut som himlen på en molning sommardag och väggarna såg ut som lägenheter. Helt otroligt.

19:30 – Middag! Även denna måltid bestod av grönsaker, kött och hummus. Alltid hummus.

20:30 – Efter en extremt lång och tuff dag får man nu efter middagen äntligen lite lugn och ro. Eller vad tycker ni? På kvällen användes hotellets wifi flitigt. Ofta för plugg, spel, musik eller film som ackompanjerades med vår dagliga kvällsespresso som vi gjorde med vår espressomaskinen som fanns på hotellrummet. När klockan började närma sig midnatt var det dags att sova.

Så här såg alltså de flesta dagar ut. Men på vilodagarna hann vi med att göra en hel del andra roliga saker. Vi åkte till bil på sanddynerna vid Sealine Beach (film från bilturen finns här), vi såg på fotbollsmatchen Qatar mot Iran, besökte Doha stad och var ute och körde vattenpadel på en uppbyggd halvö i en konstruerad liten sjö. Galet!

Stort tack till Håkan Andersson och Marco Cardinale som gav mig möjligheten att få åka på det här lägret!

 

Som många av er säkert redan vet har jag beslutat mig för att inte tävla under inomhussäsongen i år även fast träningen rullar på bra nu. Mer om det finns att läsa här.

Det var allt för den här gången. Peace.

 

 

Leave a Reply